lördag 8 maj 2010

Paketöppning och bakning

Lyckligt födelsedagsbarn som får öppna paket efter sin födelsedag!
Vi firade hans födelsedag med marängsviss, MUMS. Grattis Älskling!


Igår eftermiddag medan jag väntade på att riset skulle bli klart så passade jag på att laga Havregryns thekakor, lät de jäsa medan vi åt och sedan in i ugnen.
Det blev en stor hit hos Elias och hos de resterande i huset. Lätta att baka och jättegoda. Medan jag roade mig med bakning öppnade Elias paket, både från min familj och hans familj. Det innehöll, bilpåsar, osthyvel, kortlekar, pyssel tidning (så bra, ska vara med i den och tävla om en videokamera, hihi), salvor, polly, lotter och massa annat! Han var lycklig, fick även kort från min kusin Sara med familj och hans mormor och morfar!


Tekakor med havregryn
ca 45
Luftiga, saftiga och lite grova tekakor med mycket smak.
Ingredienser:
3 dl havregryn
1 liter mjölk
200 g margarin
2 pkt jäst2 dl sirapca 2 liter mjöl
Gör så här:Koka havregryn och hälften av mjölken till gröt, ca 3 min. Tillsätt margarin, resten av mjölken, jäst, sirap och mjöl. Knåda tills det blir en deg. Baka ut till tekakor och låt jäsa på plåtar ca 45 min. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i 6-7 min.

(Jag gjorde en halv sats, recept från mamma)

1 kommentar:

Rebecca sa...

Grattis Elias!

Nu har den nya delen på Friskis öppnat, men jag har inte vågat mig på att ta mig an den, haha! Det är i alla fall fräscht som attan, så ni har något att se fram emot när ni så småningom börjar fundera på att komma hem ;)

Hoppas allt är bra! :)