söndag 5 september 2010

Fraser Island

Dag ett

Kl 07.00
Larmet går men vi är redan vakna och pigga. Man har fått dålig sömn rytm när man klivit upp klockan 4 varje morgon i 5.5 månader.

08.00
Lite sen men kommer i alla fall iväg. Nere på marina fattar vi inte riktigt vad som pågår, vi var helt enkelt på fel marina! I lite panik om att missa färjan över till fraser ringer vi cooldingo som vi ska åka med och säger att vi kommer bli lite sena.

09.00
Färjan står där för oss och lättnade stiger vi på. Cirka 40 minuter efter är vi på Fraser Island och våran rund tur kan börja.
Vi får se en sjö vid namn Basin Lake, liten sjö som vi promenerade runt på tio minuter. Vit sand och klart fint färskvatten.
Åker sedan på den sandiga svårkörda vägen till Central Station. Kyckling, potatissallad, allt man kan tänka ha på en smörgås och självklart gott bröd! Väldigt mätta skulle vi promenera genom regnskog i cirka 20 minuter. Man får verkligen ett bevis på att konditionen är så dålig som den kan vara. Puh!
Det bar sedan av till Lake McKenzee, en lite större sjö med den vitaste sanden jag någonsin sett. Satt och njöt en stund, gick i med fötterna men vi var ej sugen på ett full dopp. Vattnet var kallt och spörj var inte framme.

Kaffe och muffins serverades innan vi åkte och bäddade våra sängar. Vi hamnade lyckligt vis i samma rum som det tyska paret vi börjat bekanta oss med. Han, polisman i 10 år och hon just utbildat sig till lärare.

18.00
Efter ett långt samtal med tyskarna, Anette och Daniel var det dags för middag. Var det inte så precis att vi skulle äta taco, vi som ätit det två dagar i rad redan. Det bästa är dock att det aldrig smakar fel.
Satt kvar och pratade tills klockan nio. försökte somna även fast det var fullt ös utanför rummet. Irländare ni vet...

Dag två

07.00
Dags att stiga upp och gå ner på frukost. Åt ägg, bacon, flingor och en smörgås innan dagen kunde börja! En lång åktur som var väldigt guppig och bompig och köra sakta vad är det? Efter en timma var vi framme vid den kilometerlånga stranden. Där köra det bilar fram och tillbaka i en hastighet på 80km. Vi stannar vid det berömda vraket för fotografering, häftigt vrak och kul att fota. Dock lite med tid på grund av att guiden var 30 min sen i morse.
Det ända jag tänkte på var att köra fast och vad tror ni inte händer? Dumma tankar, vi fastnar i sanden och försöker hjälpa genom att putta men kör fast om och om igen. Inte som om vi redan hade ont om tid så händer detta. De tömmer framhjulen på luft, försöker igen men inget resultat. Försöker en sista gång med hjälp av en bil i fronten och vi som puttar, FINALY!
Våran resa kan fortsätta mot champagne poolerna. Nej vi badade inte eller drack champagne utan det kalas det på grund av att det ligger några stenar cid strandkanten som bildar en liten pool och när vattnet kommer in blir det skummigt. Lite kallt men jag fick ju bara lov att ta mig ett litet dopp så ställer mot vid stenarna och när vågen slog in duschade den mi totalt och tur bog fotade Elias händelsen. burr! Vi åt sedan kycklingsallad i wrap med den finaste utsikten någonsin. Den ljusa fina stranden, valar som hoppade ute vid horisonten och det klara vattnet med det mysiga ljudet.

12.30

Vi for till ett ställe som kallades Indian Head. Ett leret berg ut mot vattnet som vi klättrade upp på, där uppifrån ser vi en typ av stingrocka, örn, valar och helt otroligt 10-15 DELFINER! Lite långt avstånd ner till där de simmade men man såg dom. Iiih:) Bussen tog oss till Eli Creek. Det är färskvatten som rinner som i en å där man kan promenera så vi gick mot ströms först och sedan tillbaka. Vattnet var kallt men oj så klart, såg precis allt! Efter att promenerat där var det dags för fika. Mums så goda kakor och en saftig muffin. Ett sista stopp blev på vägen hem där man kunde se den lilla öknen från en liten kulle. Väldigt ljus sand.

19.00

Då var det middag, asiatiskt med nudlar, kyckling (igen), sallad, köttgryta och ris.
Vi pratade lite med allt folk och sedan var det dags att bege sig hem över med färjan. Klockan 09.30 var vi framme och vi var nervösa för bilen som stod efter vägen en bit upp i backen. Svart som natten kunde man säga när vi letade efter bilen. Tur, den fanns kvar och var helskinnad!

Verkligen en vacker ö som bjuder på allt! Skulle vilja fara dit igen utan guide, lata sig och ta sin tid på sig då man fotar. Kanske en dag i den varma poolen dom har och fixa en bättre solbränna!