tisdag 1 juni 2010

Punktering

Vilken dag, jag och Elias blev lite skraj då bildens vänstra däck sprack. Bilen tippade och det lät som bara den! Oh, helt slut efter denna dag, handlat och det var segt på jobbet.

Vi försöker att stå bra då vi borrar och stoppar in nålarna men det är svårt, träden har ibland jätte många grenar, ibland är de jätte buskiga och det kan krylla av ruttna pinnar överallt. Man kan ibland hamna i en jätte krokig position och krångla på för det går inte annars. Marken är full av blöta löv blandat med mosade avokados, inte kul att stå på knä och borra i men, allt får lov att gå :D Vi får pengar och vi har räknar ut att vi kommer ha en stadig kassa i Asien :)

När jag kommer hem kommer det första jag äter vara FIL med flingor och LIMPA med bäbis ost, lite kräm och tunnbröd!


Lite frågor till er där hemma:

Hur mår Scott, Wilma och Tussan?
Hur är vädret?
Vilka läser bloggen? ( OBS kommentera i slutet av detta inlägg! :) )
Vad ska ni göra under sommaren?
Tips på recept med kyckling?
Hur mår du som läser?
Nyheter, händer det inget roligt i Övik och Kramfors?

Kram!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er båda.
Vi ska till Danmark,Tyskland och Skåne, Stockholm och Värmland i sommar. Stugan blir det också varje helg och någon sommarvecka. Vad fort tiden går.Snart är ni hemma igen. Var rädd om er och njut av allt det fina ni får se och uppleva.
Kramar i massor från
Ingalill

CCCCC sa...

Hejsan! Jag läser Er blogg. Men det vet ni nog redan! Är på flera sätt väldigt avundsjuk på Er emellanåt. Ni verkar ha det väldigt bra! Min sommar kommer nog mest bestå av jobb. Många kramar!

Rebecca sa...

Jag läser! Ett gott recept på kyckling är att marinera kycklingfiléer i citron(saft+skal), lite salt och 1tsk rapsolja. Salta och peppra och stek för yta och kör sedan in den i ugnen! Supergott! :D (Jag känner mig lite som en pensionär när jag lämnar recepttips :P)

Anonym sa...

Hur mår Scott, Wilma och Tussan?
Scott mår prima. Tussan likaså. Farmor var förbi och hade köpt dyr mat till Tussan som är väldigt kräsen.....men det gör inget att maten är dyr...Tussan är så snäll så snäll katt.

Hur är vädret?
Soligt nu andra dagen på rad. I solen varmt o skönt men kommer du i skuggan så är det kyligt.

Vilka läser bloggen? ( OBS kommentera i slutet av detta inlägg! :) )
Mor och far i Frösta.

Vad ska ni göra under sommaren?
Inga större planer. Hoppas på en solig och fin sommar så vi kan vara i stugan mycket.

Tips på recept med kyckling?
(hoppas detta kan funka)
Kycklingtacos

1 grillad kyckling
4 tomater
1 burk salsa /tacosås
1 påse tacosås
3 dl gräddfil
riven ost

1- rensa o skär kycklingen i små bitar-
2- hacka tomaterna i små bitar
3- vispa ner kryddmixen
4- smörj en gratängform o bred ut ”geggan” strö på riven ost
5- ställ in i ugnen ca 5 minuter, 225 grader, tills osten har smält
6- ta ut formen o häll på gräddfilen och blanda om till ännu mer ”gegga”
7- strö på mer riven ost och gratinera i 15-20 minuter

Servera med nachochips och grönsallad

Avokadomousse
1 avokado
1 pkt cremefraiche
1 pressad vitlöksklyfta
2 tsk tacosås


Smaklig måltid!!

Hur mår du som läser?
Jo tack, rätt bra.

Nyheter, händer det inget roligt i Övik och Kramfors?
Nja vet inget roligt direkt.

Unknown sa...

Jag läser ju ofc! :) Kollar flera gånger om dan (även fast jag vet att ni sover.. har blivit rutin ;P)
Wilma är skendräktig, mesar på och är lite deppig som vanligt.. Men annars tror jag hon mår bra :)
Har varit bra väder idag, soligt och skönt, dock lite kalla vindar! det ska bli bra väder framöver tror jag :)

I Sommaren blir det jobb och mycket festivaler och sånt roligt! :D Har lyckats ordna så att jag är ledig på alla helger man vill vara ledig på! ;D

Matlagningen undviker jag i största möjliga mån ;)

idag har Jag och Mamma har satt upp ett wilma staket runt baksidan som vi köpte i s-vall igår :)

Jag mår bara bra, längtar till allt roligt i sommar och tills det blir flytt till umeå :D
Hittade en soulmate i Umeå i helgen, Mimmis kompis Evelina! Vi har så sjukt lika musiksmak så det nästan är fånigt ;P Hon har visat mig ett band som jag inte fattar att jag kan ha missat! Atreyu, SJUKT nice! Lyssna på dom :)

Jag bestämde mig för att inte sälja svävaren idag, kan ju vara riktigt kul att ha senare i livet :)

Nu ska jag åka och träna för första gången på evigheter (har jobbat på alla träningar aslänge...), hoppas jag inte går sönder ;D

Har lite brådis som vanligt så jag har säkert glömt/missat något.. :)

Kram kram!!

Anonym sa...

Recept på Krämig kyckling
4 st kycklingfileér, 5 dl cremé fraiche, 1 mosad banan, 1½-2 dl mango chutney, 2 tsk sambal oelek, 4 tsk curry, 1 hackad röd paprika, 1 pressad vitlöksklyfta

Stek kycklingfileérna i cirka 20 minuter. Lägg dem i en ungssäker form. Blanda ihop cremé fraiche, banan, mango chutney, sambal oelek, curry, paprika och vitlök - häll det över kycklingen. Strö på riven ost. Gratinera i ugnen i cirka 15 minuter. Servera med ris och sallad.

Vet inte om ni har alla ingredienser men det är en god maträtt :-)

Kram från Kerstin

Anonym sa...

Hej igen! Jag och morbror Per läser er blogg och det är intressant att följa er. Vädret är hyfsat men det är ingen värme. I sommar så har vi 2 veckor ledigt samtidigt och vi ska åka till Lycksele för att bo på hotell och se djurparken med Sara. Annars är det väl stugan och allt som ska göras där som ligger på. Salem al Fakir gör en gratiskonsert den 7/7 kl 19.00 i Övik som jag ska titta på. Sedan är det Diggiloo den 15/7 som jag har tänkt att jag och Sara tillsammans med en kompis och hennes 3 barn ska se. Den 7/8 kommer Europe på Parken och dit ska jag och Per gå (Farmor ska ta hand om Sara). Den 30/10 är det Ladys night på Swedbank arenan och dit ska jag och Åsa fara. Per har nog tänkt åka en hel del motorcykel så han går det ingen nöd på.

Vi mår bra i Eldsmark men längtar efter semester!

Anonym sa...

Hittade inte det recept du önskade ha men fråga din mor förhon har det.

Ett annat gott är denna rabarerpaj men du kan fylla den med annat tex äpple

100 g margarin
1½ dl havregryn
1½ dl vetemjöl
1½ dl socker
½ tsk bakpulver
½ dl sirap
½ dl grädde

skär rabarerna i småbitar. Blanda allt annat i en gryta och låt det koka upp. Lägg rabareberna i en form, smord eldfast. Bred ut smeten över och sätt in kakan i ugnen på 225 grader i cirka 20 minuter. Äts med vaniljglass till!

Gott :-)

Kram

Kerstin

Anonym sa...

Tur det verkar ha gått bra för er trots omkullkörningen, otäckt!Daniel har ju skrivit om vad vi sysslar med ,Sommaren inget planerat ännu.Semester o.bra väder hoppas jag.Ska skriva av ett recept på cocacolakaka i långpanna och skicka till er ,det låter väl gott.kommer senare.Kram MaL

Sandra sa...

Jag läser Bloggen:D Med mig är det bara bra. Pluggar på som attan inför slutet av allting den 11e juni. Sen ska jag strax flytta^^ Bara en månad kvar^^ Så det är mycket att stå i och fixa:-P

Terese sa...

Hej! Jag läser eran blogg då och då. Jag längtar ju lite smått tillbaka till Australien. Det är då kul att läsa om vad ni gör down under.

TobE sa...

HEEJ :D:D

Tobbe här som rapporterar direkt från händelsernas centrum, SANDSLÅN :D

har idag kommit hem från luleå, känns både bra o dåligt fast mestadels konstigt...

så ni vet så kommer jag jobba hela sommaren lång, kom hem idag o börjar jobba imorn.
jobbar sedan till natten 13augusti o åker upp till luleå igen dagen efter, alltså 14e ;P

har fått lite dumma ideèr om att införskaffa mig en motorcykel nu, får se hur in jobbade pengarna ska spenderas :)
skulle dock vara sjukt kul o de är lite lättare att ha en motorcykel i luleå än en bil :P
ett av mina huvudargument för övrigt ;D
som sagt, de skulle vara en investering ;P

men annars är det bra, kommer sakna er lite i sommar men antar att jag får överleva ändå :/
men nu blir de grillning hos behagen med alla roliga hemvändare :)

over and out!

Pappa Peter sa...

Hej på er! jag läser förstås också bloggen, men nu har jag inte använt datorn några dagar. Jag tror jag blev lite allergisk av att betala alla räkningar.....
Vi har nyss kommit hem från Kramfors där vi har grattat Nicklas som fyllde 13 år i onsdags.
Många undrar hur vädret är i Australien när det är "vinter.